Wednesday, January 02, 2008

Destrukce poptávky: Mýty a realita

Graf 1
Země vykazující větší než 1% pokles spotřeby ropy v období 2005 – 2006.

Od května 2005 byla globální produkce C&C + NGL na zvlněné plateau pohybující se kolem 81 mbd. V tomto období stoupala globální poptávka po ropě a napětí mezi nabídkou a poptávkou se projevilo ostrým růstem cen. Lidová (nebo spíše ekonomova) moudrost říká, že s růstem cen klesá poptávka a rostou investice do průzkumu a těžby. Nejchudší země a jejich obyvatelstvo tak mají být z trhu vytlačeny jako první.

Z prvního grafu je zřejmé, že země s největším poklesem spotřeby ve sledovaném období, jsou majoritně země rozvinuté, nikoliv rozvojové. Nachází se tu 5 ze sedmi členů G7 (Velká Británie, Itálie, USA, Kanada a Japonsko (-3.7%)). Další, jako například Česká republika (-1.1%), Nizozemí, Finsko, Turecko a Island jsou členy OECD. Dobrou zprávou pro importéry je přítomnost Kuvajtu v grafu a zejména jeho meziroční pokles spotřeby o 10.4%! Z rozvojových zemí jsou zastoupeny například Filipíny, Indonésie (-11.9%) a Peru. To však nemůže sloužit jako dostatečný argument pro to, že rozvojové země jsou v dodávkách a spotřebě ropy omezovány.

Graf 2
Země vykazující větší než 1% nárůst spotřeby ropy v období 2005 – 2006.

Zde je situace méně překvapující a graf tak zahrnuje největší producenty z Perského zálivu - KSA (+6.2%), Katar (+15%) nebo Írán (+3.7%), rozvojové země na špici s Čínou (+6.7%), dále Rusko (+4.2%), Ukrajinu (+8.1%) a Bělorusko (+19%) i země OECD .

Z uvedených dat plyne, že prostor a pobídky k úsporám jsou (logicky) větší v zemích OECD než jinde. V řadě rozvojových zemí jsou ceny paliv dotovány a tržní principy zde neplatí. Přinejmenším některé země OECD dokázaly (velmi mírně - v rozmezí 1 - 1.5%) snížit poptávku bez větších dopadů na životní úroveň – i když mírné problémy se začínají projevovat. Zbývá zodpovědět, jak daleko lze ještě jít, než to pacient začne významněji pociťovat – myslím, že během 2 – 3 let v tomto budeme mít jasno a že ta hranice není příliš daleko (do 5%).

Pokud by měl platit fakt, že výdaje na energie tvoří v současnosti menší část nákladů na růst HDP než v minulosti, tak také platí, že menší množství ropy dnes generuje větší objem HDP. Na druhé straně to také znamená, že i menší výpadek v dostupnosti ropy vyvolá větší pokles HDP. Adaptabilita řady evropských zemí bude díky vyšším daním z tekutých paliv a funkčnímu systému veřejné dopravy o něco vyšší než jinde. To ovšem rozhodně neznamená, že je neomezená. Krize je v chodu a systém se adaptuje - ale zdaleka ne dostatečně. Jak se budou problémy postupně prohlubovat na straně jedné a účinná řešení budou dále odsouvána až do bodu, kdy již nebudou dostupná nebo efektivní, bude se okno umožňující skutečnou adaptaci systému na nový stav postupně uzavírat a nakonec bude překročena hranice, za níž bude kolaps nevyhnutelný. Otázkou je jen, jak je tento bod daleko.

Zdroje: The Oil Drum
BP Statistical Review of World Energy 2007

12 Comments:

Blogger Unknown said...

http://www.blisty.cz/2008/1/2/art38079.html

4:42 pm, January 02, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Ropa se znovu bliží 100$/barel, když ji výběrové značky jako Tapis nebo Lousiana Sweet již překročily.

Zlato prolomilo 850$/unci a blíží se historickému maximu, které je kolem 870/unce.

Stříbro je přes 15$/unci a dolar se dnes opět poroučí.

Dow Jones - 173.

Docela ostrý úvod nového roku.

5:49 pm, January 02, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Tak nám to letos pěkně začíná:
Cena americké ropy se dnes poprvé v historii vyšplhala na 100 dolarů za barel. Vzhůru ji tlačí slabý kurz dolaru a násilí v Nigérii.

6:46 pm, January 02, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Dobře, ale to je nominální hodnota, a ta díky inflaci poroste stále. Tím bych se nevzrušoval. Pro mě, jako spotřebitele, je rozhodující kolik si mohu koupit litrů benzínu nebo uncí zlata za svůj průměrný měsíční plat, a to dnes mohu určitě více než před deseti lety - tj. reálná cena klesla. Proto se rozvíjí automobilismus, atd. Když by lidé nevydělávali více, nemohli by si to dovolit. Proto rozhodující indikátor recese není nominální cena určité komodity (nebo výrobku), ale pokles poptávky zapříčiněný neschopností zákazníka zaplatit požadovanou cenu. Proto klidně může být cena ropy za 10 let v nominálu dvakrát vyšší, když budou platy taky dvojnásobné, nic se prakticky neděje. Zajímal by mě graf vývoje ceny benzínu za posledních řekněme 30 let v kontextu s grafem průměrné měsíční mzdy v Č(SS)R, případně to samé porovnání pro Německo a USA.

7:00 pm, January 02, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Zajímavý článek. Nechci vyvolávat zbytečnou flame, ale docela markantní pokles zvlášť u USA bych nečekal. Obecněji: Nelze z těchhle tendencí vypozorovat tlaky související se zlomem? (jistě, pouze potažmo přes ceny, nicméně přece)

7:34 pm, January 02, 2008  
Anonymous Anonymous said...

1) Rád bych sdílel drakův optimismus, ale blahoslavení...
2) Na http://www.oil-price.net/ je udávané dnešní maximum 99.81, tak padla ta stovka nebo ne?
Z http://www.livecharts.co.uk/MarketCharts/crude.php
taky nevyplývá překročení stovky.

10:17 pm, January 02, 2008  
Anonymous Anonymous said...

to Drak2: Není důležitá aktuální hodnota ale tendence.

10:31 pm, January 02, 2008  
Blogger Unknown said...

to Drak2:
http://www.petrol.cz/ropa/clanek.asp?id=9455
V roce 1999 ropa za 9 dolaru, nyni 10x vice. To vsechno diky znehodnoceni dolaru?

Jestli pocitaji vliv inflace spravne:
http://www.novinky.cz/clanek/126296-ropa-vystoupila-na-98-6-dolaru-za-barel.html
tak nejvyssi cena ropy byla zacatkem 80 let, na soucasne ceny by barel vysel skoro za 102 dolaru.

Takze to vypada, ze par dolaru a jsme na skutecnem novem rekordu...

2:58 am, January 03, 2008  
Anonymous Anonymous said...

to Drak2: Našel jsem následující přepočet, nemám údaje na přepočítání, takže ho berte neoficiálně:

... v r.1989 jsme si za prům.plat mohli koupit 375 litrů benzinu. Dnes 670 litrů. Aby byl stejně benzin drahý jak před dvaceti lety, musel by stát litr 53Kč...

Já osobně však garantuju, že nejpozději u ceny 35-40 začnou naše průměrné příjmy klesat.
Je to taky zavádějící srovnání, které srovnává jablka s hruškama = inflaci cen 1litru benzínu s navyšováním celkových příjmů.
Takže správně by se to mělo vzít z pohledu počet ujetých km ročně x spotřeba x cena 1l .... tady by už to číslo vyšlo úplně jinak ... a hlavně by tě jako spotřebitele mělo zajímat ne jen tvoje km, ale i km dodavatelů služeb pro tebe (potraviny do supermarketů, sklady na kolech u výrobců, ...). Vzhledem k tomu, že provoz na silnicích narostl cca 2-3x tak nevim, nevim jak by vypadalo to srovnání po tomto pravdivějším přepočtu.

9:52 pm, January 03, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Díky Juro. To je přesně ono. Ten "spravedlivější přepočet" by měl být v procentech: jakou část z průměrného platu musím investovat do dopravního kolotoče, abych uspokojil své potřeby, dopravil se do zaměstnání, prodal své zboží, atd.? Pokud je benzín cca o 2/3 levnější než v r. 1989, ale doprava stoupla 3x, znamená to že ve finále dnes za fungování kolotoče zaplatím 2x více než bych zaplatil v roce 1989

11:26 pm, January 03, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Ten průměrný plat je kuřecí průměr?

1:36 pm, January 04, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Otázka znie:Ako sa zachovajú krajiny ktoré sú závislé od vývozu
ropy(rusko ,Iran,Saudska arabia,Venezuela),ich ekonomiky závisia od príjmov z predaja ropy do zahraničia,1.obmedzia domácu spotrebu?,čím by riskovali nepokoje.2.obmedzia vývoz?čím podporia domácu spotrebu a v strednodobom výhlade sú zase u bodu 1.je to samozrejme zložitejšie,ale ich reakcia a pomer vývoz/domáca spotreba bude pre nás dôležitý bod na sledovanie.

1:33 pm, January 06, 2008  

Post a Comment

<< Home