Aktualizovaný výhled budoucí produkce ropy – říjen 2007
Celý článek naleznete zde.
Shrnutí
Globální produkce tekutých paliv (Fig 1) zůstává na plateau po zlomu těžby (peak plateau) a to od počátku roku 2006 a předpokládá se, že z ní začne sestupovat v roce 2009. Podle IEA byl dosavadní vrchol produkce dosažen v červenci 2006 na 86,13 mbd a o rok později – v červnu 2007 se produkce neočekávaně propadla na 84,50 mbd. V září 2007 došlo k solidnímu růstu na 85,10 mbd. Dokud poroste poptávka, porostou také ceny.
Ropa a kondenzáty si zachovávají svůj vrchol produkce z roku 2005 (Fig 2).
Výhled pro období 2007 - 2009 ukazuje mírný 1% pokles produkce ročně. Pro období 2009 – 2012 je tento následován 4% poklesem produkce za rok (Fig 3).
Globální úsilí o nalezení nových rezervoárů ropy vyvrcholilo v roce 1965 (Fig 4) a objem těžby přesáhl objem nově nalezené ropy každý rok od poloviny 80. let. Nálezy superobřích polí také vyvrcholily v polovině 60. let (Fig 5).
Časový interval mezi vrcholem (maximálními úspěchy) průzkumu (peak discovery) v roce 1965 a globálním vrcholem těžby (world peak production) v roce 2005 je 40 let, což v zásadě odpovídá intervalu 42 let v Kontinentálních USA (Lower 48 – Fig 6).
Světová produkce C&C (ropa a kondenzáty) meziročně – Fig 7, Fig 8)) vykazuje výrazné poklesy produkce Mexika, Severního moře a Saudské Arábie a naopak významné růsty těžby Ruska, Ázerbájdžánu a Angoly. Zatímco Rusko se bude v příštím období pravděpodobně pohybovat po produkční plateau, Saudská Arábie, Kuvajt a SAE jsou nejspíše za zlomem a jejich těžba bude pomalu klesat.
Saudská Arábie si zachovává svůj vrchol produkce C&C z roku 2005 (Fig 10), který se shoduje s rokem globálního zlomu C&C (Fig 2). Produkce C&C v KSA klesla na 8,6 mbd, což je o 1 mbd méně, než byla produkce v roce 2005. Je nyní téměř jisté, že v KSA proběhl zlom těžby C&C na 9,6 mbd v roce 2005 (Fig 9, Fig 10).
Kuvajt si zachovává svůj sekundární vrchol produkce C&C z roku 2006 (Fig 12). Produkce C&C nyní klesla na 2,5 mbd, což je méně, než byla produkce v roce 2006. Je velmi pravděpodobné, že v Kuvajtu proběhl sekundárním zlom těžby (Fig 11, Fig 12). Primární zlom se udál v roce 1972 na 3,3 mbd.
SAE si zachovávají svůj vrchol produkce C&C z roku 2006 (Fig 14). Produkce C&C nyní klesla na 2,6 mbd – těsně pod maximem z roku 2006. Je velmi pravděpodobné, že SAE jsou za zlomem těžby (Fig 13, Fig 14).
U zkapalněného zemní plynu (world natural gas plant liquids) se předpokládá nárůst díky nový projektů OPECU (Fig 15).
Produkce etanolu a XLT by se měla do roku 2012 zdvojnásobit (Fig 16).
Zpracovatelské přírůstky (world processing gains) by měly do roku 2012 pomalu klesat (Fig 17).
Tolik aceova aktualizace. Jeho krátkodobý výhled a první (i když z budoucího pohledu stále mírné) otevření nůžek mezi nabídkou a poptávkou se ukázaly být přesnými a začínají si vybírat svou daň nejen na cenách ropy, ale i benzínu a řady dalších produktů. Hranice 100$/b je zdá se otázkou příštích měsíců (pokud nedojde k výraznějšímu propadu ekonomiky - primárně v USA). Snad jen jednu poznámku k dalšímu očekávanému strmému nárůstu produkce biopaliv. Ten sice není vyloučen, ale vzhledem k celosvětově rostoucím cenám potravin a pokračujícímu populačnímu růstu, se biopaliva z mého pohledu začínají přibližovat limitu svých možností.
Americká měna padá (až k dnešním 18,99 korunám za dolar) a padat bude dál, stejně jako celá americká ekonomika. Krize hypoték není ani zdaleka vyřešeným problémem a masivní propad dolaru i burz je teprve před námi.
Obyvatelstvu ČR sice vlivem postupujícího globálního zdražování, jehož lokální dopady ještě zhoršují zmetkovité „reformy“ současné vlády, již začíná docházet, že recese se blíží, ale ani to řadu místních konzumních ovcí neodrazuje od koupě domů nebo bytů na hypotéku a najdou se dokonce tací, kteří se předvádějí ve svých nových SUV na leasing. Jaká devastace za nimi zůstává si neuvědomují a nebo hůř – jsou na takové morální „úrovni“, že je jim to jedno, či jsou na to dokonce hrdí. Snaží se vnitřní prázdnotu zaplnit koupí dalších a dalších spotřebitelských produktů, které dávno nepotřebují - ženou se za konzumní chimérou jako krysy bludištěm. Mnozí z nich jsou velkými stoupenci sociálního darwinismu a vzhledem k probíhajícím trendům se těmto infantilním obětem kultury Impéria může jednou stát, že jakkoliv je to pro ně dnes nemyslitelné a nepředstavitelné, oni i jejich rodiny naplno pocítí důsledky vlastní zaslepenosti a ochutnají vlastní medicínu s plnou silou.
Jsme naprogramováni na současnost – proto většina lidí nevidí budoucnost bez ledovců, bez ropy, aut, plasmových televizí a steaků. Vidí co je teď – kýčovitou a vulgární masovou kulturu, nabubřelý a sebestředný životní styl, který ničí nás i planetu a myslí, že tohle je realita a svět, že takhle věci vždycky byly a budou. Nevidí svou závislost, slabost, trapnost, nechtějí a nemůžou ji vidět a nemůžou přestat, tak jako alkoholik nemůže přestat a vždycky budou popírat co je evidentní – až do hořkého konce – dokud nenarazí plnou silou na dno.
Krize, která začíná neskončí za našich životů a cesta z vrcholu vede jen jedním směrem. Nakonec to dojde všem – realita a fyzikální zákony jsou tvrdými a nesmlouvavými učiteli a příroda je drsná milenka. Čekají nás řeky slz, moře nářků, zlomených nadějí a ztracených snů. Země už teď živí současnou populaci jen s velkými obtížemi - za cenu rozsáhle destrukce a vyčerpávání řady neobnovitelných nebo jen velmi postupně obnovitelných zdrojů. To co je před námi není z biologického hlediska nic zvláštního, je to jen další z mnoha v současnosti probíhajících redukcí populace – už ne populace velryb, tresek, goril nebo medvědů grizzly. Tentokrát to bude populace homo sapiens sapiens.
Zdroje: World Energy and Population: Trends to 2100
Shrnutí
Globální produkce tekutých paliv (Fig 1) zůstává na plateau po zlomu těžby (peak plateau) a to od počátku roku 2006 a předpokládá se, že z ní začne sestupovat v roce 2009. Podle IEA byl dosavadní vrchol produkce dosažen v červenci 2006 na 86,13 mbd a o rok později – v červnu 2007 se produkce neočekávaně propadla na 84,50 mbd. V září 2007 došlo k solidnímu růstu na 85,10 mbd. Dokud poroste poptávka, porostou také ceny.
Ropa a kondenzáty si zachovávají svůj vrchol produkce z roku 2005 (Fig 2).
Výhled pro období 2007 - 2009 ukazuje mírný 1% pokles produkce ročně. Pro období 2009 – 2012 je tento následován 4% poklesem produkce za rok (Fig 3).
Globální úsilí o nalezení nových rezervoárů ropy vyvrcholilo v roce 1965 (Fig 4) a objem těžby přesáhl objem nově nalezené ropy každý rok od poloviny 80. let. Nálezy superobřích polí také vyvrcholily v polovině 60. let (Fig 5).
Časový interval mezi vrcholem (maximálními úspěchy) průzkumu (peak discovery) v roce 1965 a globálním vrcholem těžby (world peak production) v roce 2005 je 40 let, což v zásadě odpovídá intervalu 42 let v Kontinentálních USA (Lower 48 – Fig 6).
Světová produkce C&C (ropa a kondenzáty) meziročně – Fig 7, Fig 8)) vykazuje výrazné poklesy produkce Mexika, Severního moře a Saudské Arábie a naopak významné růsty těžby Ruska, Ázerbájdžánu a Angoly. Zatímco Rusko se bude v příštím období pravděpodobně pohybovat po produkční plateau, Saudská Arábie, Kuvajt a SAE jsou nejspíše za zlomem a jejich těžba bude pomalu klesat.
Saudská Arábie si zachovává svůj vrchol produkce C&C z roku 2005 (Fig 10), který se shoduje s rokem globálního zlomu C&C (Fig 2). Produkce C&C v KSA klesla na 8,6 mbd, což je o 1 mbd méně, než byla produkce v roce 2005. Je nyní téměř jisté, že v KSA proběhl zlom těžby C&C na 9,6 mbd v roce 2005 (Fig 9, Fig 10).
Kuvajt si zachovává svůj sekundární vrchol produkce C&C z roku 2006 (Fig 12). Produkce C&C nyní klesla na 2,5 mbd, což je méně, než byla produkce v roce 2006. Je velmi pravděpodobné, že v Kuvajtu proběhl sekundárním zlom těžby (Fig 11, Fig 12). Primární zlom se udál v roce 1972 na 3,3 mbd.
SAE si zachovávají svůj vrchol produkce C&C z roku 2006 (Fig 14). Produkce C&C nyní klesla na 2,6 mbd – těsně pod maximem z roku 2006. Je velmi pravděpodobné, že SAE jsou za zlomem těžby (Fig 13, Fig 14).
U zkapalněného zemní plynu (world natural gas plant liquids) se předpokládá nárůst díky nový projektů OPECU (Fig 15).
Produkce etanolu a XLT by se měla do roku 2012 zdvojnásobit (Fig 16).
Zpracovatelské přírůstky (world processing gains) by měly do roku 2012 pomalu klesat (Fig 17).
Tolik aceova aktualizace. Jeho krátkodobý výhled a první (i když z budoucího pohledu stále mírné) otevření nůžek mezi nabídkou a poptávkou se ukázaly být přesnými a začínají si vybírat svou daň nejen na cenách ropy, ale i benzínu a řady dalších produktů. Hranice 100$/b je zdá se otázkou příštích měsíců (pokud nedojde k výraznějšímu propadu ekonomiky - primárně v USA). Snad jen jednu poznámku k dalšímu očekávanému strmému nárůstu produkce biopaliv. Ten sice není vyloučen, ale vzhledem k celosvětově rostoucím cenám potravin a pokračujícímu populačnímu růstu, se biopaliva z mého pohledu začínají přibližovat limitu svých možností.
Americká měna padá (až k dnešním 18,99 korunám za dolar) a padat bude dál, stejně jako celá americká ekonomika. Krize hypoték není ani zdaleka vyřešeným problémem a masivní propad dolaru i burz je teprve před námi.
Obyvatelstvu ČR sice vlivem postupujícího globálního zdražování, jehož lokální dopady ještě zhoršují zmetkovité „reformy“ současné vlády, již začíná docházet, že recese se blíží, ale ani to řadu místních konzumních ovcí neodrazuje od koupě domů nebo bytů na hypotéku a najdou se dokonce tací, kteří se předvádějí ve svých nových SUV na leasing. Jaká devastace za nimi zůstává si neuvědomují a nebo hůř – jsou na takové morální „úrovni“, že je jim to jedno, či jsou na to dokonce hrdí. Snaží se vnitřní prázdnotu zaplnit koupí dalších a dalších spotřebitelských produktů, které dávno nepotřebují - ženou se za konzumní chimérou jako krysy bludištěm. Mnozí z nich jsou velkými stoupenci sociálního darwinismu a vzhledem k probíhajícím trendům se těmto infantilním obětem kultury Impéria může jednou stát, že jakkoliv je to pro ně dnes nemyslitelné a nepředstavitelné, oni i jejich rodiny naplno pocítí důsledky vlastní zaslepenosti a ochutnají vlastní medicínu s plnou silou.
Jsme naprogramováni na současnost – proto většina lidí nevidí budoucnost bez ledovců, bez ropy, aut, plasmových televizí a steaků. Vidí co je teď – kýčovitou a vulgární masovou kulturu, nabubřelý a sebestředný životní styl, který ničí nás i planetu a myslí, že tohle je realita a svět, že takhle věci vždycky byly a budou. Nevidí svou závislost, slabost, trapnost, nechtějí a nemůžou ji vidět a nemůžou přestat, tak jako alkoholik nemůže přestat a vždycky budou popírat co je evidentní – až do hořkého konce – dokud nenarazí plnou silou na dno.
Krize, která začíná neskončí za našich životů a cesta z vrcholu vede jen jedním směrem. Nakonec to dojde všem – realita a fyzikální zákony jsou tvrdými a nesmlouvavými učiteli a příroda je drsná milenka. Čekají nás řeky slz, moře nářků, zlomených nadějí a ztracených snů. Země už teď živí současnou populaci jen s velkými obtížemi - za cenu rozsáhle destrukce a vyčerpávání řady neobnovitelných nebo jen velmi postupně obnovitelných zdrojů. To co je před námi není z biologického hlediska nic zvláštního, je to jen další z mnoha v současnosti probíhajících redukcí populace – už ne populace velryb, tresek, goril nebo medvědů grizzly. Tentokrát to bude populace homo sapiens sapiens.
Zdroje: World Energy and Population: Trends to 2100
55 Comments:
faktická část článku je jak dobrým zvykem na kvalitativně vysoké úrovni (jistě také díky kvalitnímu originálu), ale:
...zmetkovité „reformy“ současné vlády...
- a co by sis jako představoval? Nejsi schopen skousnout levicové finanční bohémství na kontrastu spotřebitelské bezuzdnosti, a tak povinný odsudek vypovídá nejvíc o autorově křečovitosti
...ale ani to řadu místních konzumních ovcí neodrazuje od koupě domů nebo bytů na hypotéku...
a kde mají proboha bydlet, každý nemá chalupu a nemovité zázemí na venkově a eventuelní cash hromádku pětilitrů. Kdybys byl skutečně osvobozený od vlastnictví, snad bys byl schopen intenzívnější empatie s lidmi, kteří půjčkami a hypotékou jsou jedině schopni řešit bydlení a základní lidské zabezpečení. Navíc jsou hypotéky, úvěry, stavební spoření tak zavázány, že cash varianta je proti nim znevýhodněna (kdybys jen kupoval auťák, věděl bys o čem mluvím))
...vnitřní prázdnotu zaplnit koupí dalších... ...na takové morální „úrovni...
ale no tak, co je to za prudérii. Vnitřní plnost kontra prázdnota je tak relativní a rozporný pojem, že moudrý člověk jej používá extrémně střídmě aby pod nepatrně odlišným úhlem pohledu se nedočkal nemilého překvapení a pokud už, tedy raději zdrcující analýze podrobí nejprve sebe sama (viz biblická klasická paralela o třísce v oku bratra)
...těmto infantilním obětem kultury Impéria...
tohle zavání infiltrací Síly ze Star Wars ;-)
...ochutnají vlastní medicínu s plnou silou...
nepřej druhým nic zlého. Mohu si snad dovolit letmé doporučení? Místo vlastního plytkého básnizujícího politického komentáře k jinak standardně vyčerpávající faktické části sis mohl místo toho dopřát rovnou citát, třeba:
...Jako by náš život
jako by život vůbec
nebyl tragédie
i když se mu zrovna neděje nic moc...
Když už tedy je o konci článku možno uvést cosi podobného s tvorbou Lawrence Ferlinghettiho: -je kvalitativně rozkolísaná. Angažovaným levicovým buřičstvím upadá do oblasti povrchních rozmáchlých gest :-)
to other:
...zmetkovité „reformy“ současné vlády...
ano jsou to zmetky, ktere jen odsouvaji problem a nastolují nové problémy
místo úspor ve státním sektoru jen zvýšit daňovou zátěž
místo kroků ve zdravotnictví jen privatizovat lukrativní části a rušit pohotovosti
...ale ani to řadu místních konzumních ovcí neodrazuje od koupě domů nebo bytů na hypotéku...
pokud se někdo chlubíjak výhodnou hypotéku si pořídil tak opravdu žije v konzumním bludu, sleduji ekonomiku a vidím že vyplácení důchodů je pro moji generaci v oblasti sci-fi a nebudu svoje peníze cpát do chřtánu pojišťoven a bank abych se za pár let dozvěděl že se jim nepovedla investice, nebo že některý manažer se s miliardami směje z baham
autak jsem se rozhodl nekupovat protoze pokles jeho hodnoty a moje potreby mi davaji vysledek o vyhazovani penez oknem
alex: si hluchej nebo co? Copak to vynáším do nebe? Sám si odpověz, zda alespoň něco podniknout nebo dál blaženě chrochtat, že stát je bezedný. A s tím bydlením mi jen bezargumentačně potvrzuješ, že mám pravdu. Ale tímhle směrem přece diskuzi nepovedeme, ne?
To other: Normalni clovek si na bydleni muze nasetrit - ja delam profesi, kerou zadnej Cehun nechce delat, a loni jsem si za hotovy koupil 150 metrovej byt vcentru mesta+ jeste jeden s najemnici za trzni cenu pres realitku, a za hotovy - ted to rekonstruuju, a taky za hotovy - akorat nemam potrebu, hrkat gaz do caru, podpirat si hlavu takovou nesmyslnou placickou, a povidat si pro sebe, nemusim se jezdit tisice kilometru koupat do vody, kera ani nejde polknout, nemusim si zvysovat sebevedomi vypoustenim plynnych exhalaci z tlamy, a na take holt jsem presvedcen, ze domy se nestavi managoromontem marketyrungem, buzincem a Iceterovanim.
Mohu se zeptat, co je to za profesi, kterou zadnej Cehun nechce delat, a vydelava?
Takto bych tipoval sber druhotnych surovin, hajzldedka/babu (nic ve zlym) nebo uklid mesta, ale zajima me, vo co vopravdu go.
Konstruovat obrabeci stroje, kery jsou na svetovy spicce - jestli toho ses schopnej, tak muzes nastoupit hned zejtra - a vydelava se tak, jak jsem popsal - da se z toho nasetrit na 150 metrovej byt v centru mesta, pokud nejses linej sednout do zugu, a kousek dojet do prace.
Mimochodem, krast a sbirat druhotny suroviny Vam Cehunum jde docela dobre - o tuhle profesi je docela rvacka.
aby se to zvrtlo v reklamu na jednoho špičkovýho borce, který je v balíku, asi nebylo úmyslem. :-))
Jen tak tématicky na okraj: článek je pouze aktualizací už dříve uvedených věcí a jen tak náhodou jsem mrknul pod článkem na uvedený zdroj o našich perspektivách do roku 2100, což vidím jako trochu zajímavější záležitost, anžto tou dobou budu cca odcházet do penze :-)). Škoda, že prognostici neumí jiné křivky než paraboly, hyperboly či exponenciály, jenže pak si říkám - věštění z křišťálové koule má asi podobný výsledek. :-)))
Pouze opakovaný odkaz pod článkem:
http://canada.theoildrum.com/node/3091
To other: Cetls pozorne, co jsem napsal???? Kdyz chce nekdo zajistit sve zivotni potreby, tak je predevsim potreba rozpoznat, co to je - pokud pises, ze bydlenio je zakladni zivotni potreba, a lidi si nejprve poridi, mobila, pocitac, auto, dovolene a zabavu, a pak se teprve staraji o bydleni, tak asi bydlet nepotrebujou - kdyby potrebovali, tak s tim neco zacnou delat.
anonymous: a z čeho máš ten pocit, že s tebou nesouhlasím?
To Other: Co bude v roce 2100 uz mne az zase tak moc neboli tebe jo????
tradicnim add-on autora na konci clanku se nebudu zabyvat, pripada mi to uz jako copy/paste z minula.. ne ze by v tom nebyla trocha/vice pravdy, to jsou skutecnosti, ktere kazdy z nas vidi den co den na ulici, v hypermarketech (modernich kostelich konzumni spolecnosti..)atd atd
opravdu zajimavy je ten clanek, napr na konci predpoklad "redukce" populace, o "carrying capacity", conlusion atd..o tom bychom meli diskutovat..
redukce ze 7 na 2-1 mld.. ! tohle mi bude motat hlavu dost dlouho...
neo029: To je jednoduchý, v africe to budou tak 2/3 obyvatelstva, většina z toho půjde na vrub hladomorům a zbytek nemoci jako AIDS. U nás by se mohl zredukovat počet obyvatel tak na 5-8mil. Stačí jen mrknout na jisté asociální spoluobčany, co budou dělat až nebudou mít peníze z podpor?
Nemluvím o AIDS, tam je předčasná smrt jistá, u nás se odhaduje na tak 10tis. lidí že má HIV či AIDS, a v případě selhávání zdravotnické péče to číslo bude rapidně růst. A to je nemoc kterou chytíte dnes už jen svou vlastní blbostí, budou horší nákazy, něco jak kdysi španělská chřipka atd...
ááá, jirik, známý levicový teoretik. Trochu bych si dovolil ti oponovat: první prořídne při záchvěvech systému početná starší část obyvatelstva, závislá na lécích, bude následovat psychicky labilní neadaptibilní část, pak se to trochu přemele a v každém případě nezlomeni budou bujet oni asociální spoluobčané morálně posíleni tím, že zbytek obyvatelstva se musí přizpůsobit JEJICH odvěkému životnímu standardu. No není to nádherné? :-))
sledujete to? , v priebehu pol dňa ropa klesla o 31% !!!!! (podľa http://oil-price.net/dashboard.php?lang=en ) Je to normálne? Ropa včera za 88 a dnes za 60 USD? To musia mať riadny chaos, alebo sú to už totálne prešpekulované obchodné transakcie... Takéto skoky tu už dávno neboli...
beriem späť, asi išlo o chybu oil price net, mam odkazy na svojich blogoch... teraz je po 5 minútach zase 85,93 USD. Človek z toho raz zblbne...
Other: Nech si tu levici ano? Nikdy jsem ji nevolil... Já neříkal že ti asociálové budou první na ráně:-) Ale vzhledem k tomu že většina je identifikovatelná podle barvy pleti, tak jim moc šancí nedávám:-) Horší to bude s těmi asociály bílé barvy...Jaký životní standart? Byl jsi někdy u cikánů, já jich znám spoustu? Já ti nevím ale většina je usazená a o kočování jen slyšela a na ropě je stejně závislá jako my:-) Honí se za úplně stejnýma snama jako většina populace:-) Jak říkám, větší strach mám z bílích asociálů, černí jsou už zdálky identifikovatelní:-)
No, konstrukce obráběcích strojů na světové špičce mi nepřijde jako práce o kterou by žádný Čehún nestál, proto jsem tak žalostně prohádal. Čekal jsem senzační informaci o vysoké ziskovosti kopání výkopů, provozování veřejných záchodků, autovrakoviště nebo pod.
No, spousta Cehunu by mozna chtela pracovat ve firme, ktera vyrabi obrabeci stroje, ale nikdo je nechce vymejslet, a uz vubec nikdo se to nechce naucit - muzes mi rict, proc pocet studentu tohohle oboru na CVUT FSI poklesl oproti roku 1989 asi na JEDNU PETINU???? No jasne pac Vy Cehuni si zastavate nazor, ze umeni je prodat, ne vyrobit.......Proc zadnej Cehun nechce vymyslet fuzni reaktor???? Bojej se, ze by se neprodal????
Jasný, jsme "Cehuni". Co jseš Ty? Jestli jseš "parabellum" z Litoměřic tak mne nepřekvapuje tvoje navážení se do všech okolo...
Chechu tvoji dedkove postavili napriklad drtivou cast bytoveho fondu, fotrove elektrarny, a Tvoje generace, misto aby na toto navazala, napriklad masivnim budovanim HDR elektraren, tak investujete do gumokolu a tefelonu a cestovani- ja bych pro Tebe jeden napad mel - z globalniho hladu netreba mit starosti - proteiny se napriklad daji ziskat enzymatickou hydrolyzou, surovin bude vsude v okoli dost :-)
Jo, a jeste neco Chechu - udelej si s Jurou Stirlinga na kolene - je to ohromne jednoduchy - podle Tebe se asi ty vykresy, kery nekdo nabastlil na kolene vemou, dojde se do nejblizsiho zamecnictvi, a tam ti podle toho vyrobej zarizeni, kery bude spolehlive a stabilne fungovat - a pak jenom je potreba sestavit managoromont, udelat marketyrungovou strategii a brand strategii, najmout spickovy specialisty na tvorbu IS firmy, udelat poradny Web stranky, udelat si ISO 9.... QM a VDA a dal to bude fungovat - a to je prave ta ukazka ty naivity mainstreamu populace Tvy generace - Vy byste stejne jednou vychcipali a pomlatili byste se, pac voni by vam ty fosilni energeticky zdroje dosly, i kdyby jich bylo v ty zemi dostatek.
Takže fúzní reaktor podle vás dosud neexistuje proto, že se ho nikomu nechtělo vymyslet, nebo proto, že to ještě nevzali pořádně do ruky Češi, neb se jim nechtělo?
Pláčete na nesprávném hrobě.
Tak co já vím, tak se u Tebe buduje jedna pokusná HDR elektrarna. Až se to dodělá tak se může začít bilancovat a jestli to bude doopravdy životaschopný tak ať se to rozjede klidně ve velkým. Ale teď z toho co já vím se mi zdá ukvapený dělat závěry typu "masivni budovani HDR". Ty máš možnost získat info od zdroje. Jestli něco máš konkrétního tak sem s tím určitě to bude zajímat víc lidí než jenom mne.
S tím Stirlingem jsi trefil hřebík na hlavičku. Možná jsem se někdy někde vyjádřil blbě tak tedy: já jsem fanda do Strilinga, nejraději bych jsem se do toho pustil sám, jsou tam ale Tebou zmiňovaný technický skutečnosti. Na koleně můžu něco nabastlit, bude to i fungovat, ale účinnost i životnost budou mizerný. To je důvod proč se mi do toho nechce. Bohužel komerční Striling vždy k ohřívání používá fosilní paliva a to je mi k ničemu. Rád bych jsem to napojil na stávající kotel na dřevo. Když umíš dělat ty obráběcí stroje, tak by možná pro Tebe Stirling nebyl zase až takový problém??
Ve velkym se to asi moc nerozjede, pokud lidi budou predvadet, co predvadej - tady si furt lidi myslej, ze problem je neco prodat, ne postavit nebo vyrobit - zatim mam akorat info, ze ty 5.5 km diry umi malokdo vyvrtat, a kdo to umi, tak vrtaci kapacity jsou rezervovany po nekolik let dopredu.
Momochodem, kdybys toho Stirlinga spatlal, tak zjistis, ze to bude za takovy naklady, ze se Ti vyplati prodat vnitrni vokna a instalovat primotopy, a ze se Ti ani nevyplati je dat na D-45.
úroveň diskuzí pod články tady nějak prudce poklesla, toho honibrka tu byl čert dlužnej. Ne že by třeba nemusel mít pravdu a asi má i něco pod čepicí, ale způsoby má jako prase.
jinak ke článku samotnýmu - informace a názory jsou tu slepeny fakt dost nasílu.
Místo nesmyslných hádek bych diskuzi zaměřil na následující. Dokonce i CERA (a ta je stejným přitelem ropného zlomu, jako je Klaus přítelem antropogeních klimatických změn) projektuje 4,5% pokles starých polí (takže jejich velké většiny). Tzn., že během dvaceti let bude třeba nahradit těžbu minimálně ve výši 50 000 000 bd, jen abychom zůstali na místě a pravděpodobně ještě více. Tou dobou má být ale poptávka kolem 120 000 000 bd. Peak discovery nastal v polovině 60. let. Od 80. let jsme nalezli „minimum“ (cirka 120 Gb). Z toho jasně vyplývá, že i ve vysoce optimistické variantě CERY je současný stav neudržitelným. V reálu ale stará pole klesají nezřídka o 10% a víc (o ELM a zpětných vazbách nemluvě).
Je zřejmé, že narážíme na hranice svých možností a současná spotřeba kolem 85 000 000 bd, je umožněna jen se zapojením všeho co máme k dispozici (LNG a spol., biopaliva, ropné písky, coal to liquids), které dnes tvoří orientačně 12 000 000 bd a u nichž se produkční limity rychle blíží.
Adaptace systému tak již několik let probíhají a možnosti se postupně vyčerpávají, respektive narážejí na své limity růstu. První prudší zlom ace očekává po 2009 – sestup z plateu, postupující ztrátu kontroly systému nad situací po 2012.
Peak populace homo sapiens sapiens má orientačně poměrně úzce korelovat s vrcholem produkce energie v období 2007 – 2020, pak je očekáván dopad rychle klesající nosné kapacity prostředí na naši populaci a redukce o 40% do roku 2050 na čísle pod 4 000 000 000. Pak se pokles o něco zpomalí, ale přesto pokračuje na 1 800 000 000 v roce 2100. V období 2030 – 2060 je pokles obzvášť ostrý, i při 0 populačním přírůstku je úmrtnost nad obvyklou úroveň odhodována v rozmezí 100 000 000 – 150 000 000 ročně. Číslo, které nemá v historii absolutně žádnou paralelu.
Jak se připravit v osobním i státním měřítku na tuto alternativu? Toto není myšleno jako „doomer porn“ to je dle mého názoru s každým dnem reálnější alternativa vývoje. Jak na to připravíte vlastní děti pokud je máte. Tím se zabývejme. Příprava jak je chápána dnes – něco se naučím a pak to umím a úspěšně provedu je vyloučena, je zde pouze možnost zvýšit o něco pravděpodobnost přežití, které dovednosti preferujete?
Pokud to nechcete diskutovat zcela veřejně – založme na to vlákno na fóru.
http://canada.theoildrum.com/node/2516
Kdyby někdo nezaznamenal ropa přes 92.22$ za barel (26.10.07 9:05) a dolar na dalším minimu 1,4364 k euru.
A to je after hours trading - při tomhle vývoji to může jít přes 100 do konce listopadu, ne-li příštího týdne a to je jen první malé rozevření nůžek v první fázi, spojené s prvním rychlejším propadem dolaru a relativně kontrolované geopolitické pnutí k tomu.
Pořád jen velice slabý odvar věcí příštích
To TT - jsem zamestnanej ve firme, ktera dodava technologie mimo jiny i pro automobilky, a vedeni ocekava velkou hospodarskou recesi po roce 2010 - rekl, bych ze vedeni firem so uvedomuje toho dost.
Mimochodem, mne tech neco pres $92 docela prijemne prekvapilo (ocekaval jsem $100) face to face te udajne kolizi, co zverejnil Pemex.
BTW, ta hadka nebyla tak nesmyslna, jak na prvni pohled vypada a myslel jsem, ze se toho chopite - pac krome potravinovejch a surovinovej peaku, jsme take mimo jinem za technology peakem, coz znamena, ze i kdyby bylo surovin dost, tak uz v soucasne dobe neni v zapadni civilizaci dostatek odborniku, kteri by tu technologickou uroven byt jenom dlouhodobe udrzeli :-(
To TT - k te velikosti populace: to je drobatko slozitejsi: V CR se napriklad v posledni dobe mluvi o nove populacni explozi, kdy se po nekolika letech dostal pocet narozenych deti nad 100 000 rocne, a to se prosim rika, ze ted maji deti rocniky baby-boomu z poloviny 70.let (mimochodem, tusim v roce 1975 to bylo 190 000 narozenych deti)
Pokuste se prosim analyzovat, co tato sprava ve skutecnosti znamena:
Vezmeme-li prumernou soucasnou delku doziti 74 let, ta vyjde, pokud se porodnost udrzi na teto "zvysene" urovni, tak i pri delce doziti, ktera by dejme tomu jeste vzrostla na 79 let, tak cca v roce 2070 by pocet obyvatel CR neprekrocil 8 milionu
na tých grafoch je vsak divné, že pocas celeho celej produkcie boli vypadky, ale autor sa domnieva že akurat za poslednym ma príst totalny zlom. Zavana to trocha demagogiou.
Aj ked na druhej strane, kto iny by mal produkciu ropy vzýšit ak nie státy perského zálivu, a keby boli zasoby ropy ake uvádzaju skutocne, už by tak asi dávno urobili. Z tohto co predvádzaju by som skutocny stav odhadol na menej ako 1/4.
A k tej 100 usb/bl, neviem preco si sa TT tak zameral na tu 100, ved ta je už istá, treba sa pripravit na 200.
Aj ked som prekvapeny ze spotrebitelske krajiny to to zlahka zvládli a skoro vobec sa nepremietla do cien beznínu. ( ropa zdraze tohto roku od dakych 52 na 92,co je skoro 100% a benzina mozno o dakych 20%)
Zamyslel som sa nad výrokom marka:
A k tej 100 usb/bl, neviem preco si sa TT tak zameral na tu 100, ved ta je už istá, treba sa pripravit na 200.
Na Slovensku pôjde benzín hore o 60 hal, a nafta o 30 hal (podľa natankuj.sk). Skutočne, veľa ľudí povie: Keby som vedel v 1999, že 4 izbový byt bude stáť 2-5 mil. korún, tak vtedy kúpim aspoň tri a o 8 rokov ich predám... A možno o rok povedia ľudia: Keby som vedel, že benzín bude stáť 80 Sk, tak si SUV nekúpim... Tak tragikomické...
Mě štve, že kvůli pěstování plodin na biopaliva zdražuje jídlo. Jesli ta ropa půjde takhle dál, tak bude čím dál tím víc plodin využíváno na paliva a rohlík bude stát 10 korun.
Budeme se muset rozhodnout, zda krmit lidi nebo auta.
xander: a co bys jako volil ty? Hladovej rajtovat auťákem nebo sedět přežranej doma na zadku? :-))
Auto nemám a ani si ho pořizovat nehodlám :) Jezdím na kole nebo hromadnou dopravou a vyhovuje mi to. Holt si připlatim na žrádlo, protože ostatní si potřebujou vozit prdel v autě.
Nechtěl bych žít v Africe... tady na ten rohlík snad budu mít vždycky.
K tomu pěstování biopaliv článek z tisku:
http://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/expert-osn--zpusob-vyroby-biopaliv-je-zlocinem-proti-lidstvu_125504_j1hgs.html
Ohledne biopaliv. Jsem zastáncem oleje v dieselech, biolih z obili je blbost. Olejniny jdou pestovat na nevyuzitych plochach a do cen potravin se promitaji minimalne - alespon myslim, nicmene nikdy nemuzou nahradit soucasnou spotrebu, to je jasny.
Ten predpoklad velikosti populace je teda husty, to snad ani nikde rikat nemuzu páč si ostatni budou myslet ze uz jsem uplne zmagoril.
Jsem pro zalozeni noveho vlakna v diskusi ohledne znalosti a dovednosti. Osobne ale planuji v pripade opravdove krize transfer do jine oblasti, minimalne abych nemusel topit v zime, nejlepe s morem kvuli rybolovu. To topeni v zime je ale priorita.
Jo jsem taky pro to vlákno.... mohla by to být zajímavá diskuze
to anonymous/"ohledně biopaliv": bioolej do dieselů nabo líh do benzínu je prašť jako uhoď. Proč si myslíš, že olejniny jdou pěstovat na nevyužitých plochách a obiloviny ne? Spíš bych viděl, že tam,kde už nejde dát olejniny, tam ještě lze jakž takž nějaké to nenáročné obilí vyplodit.
Docela dobrý nápad - až bude zle, všichni utečeme k moři a budeme si někde na pláži chvíli válet, chvíli rybařit a libovat si, že to nikoho jiného nenapadlo
kdyz budete vsichni u more, tak to ja zustanu tady a rybarit budu u reky. dreva na topeni bude dost kdyz vsichni utecou. :-)
ted vazne. kdyz se tak brodim vsema informacema o budouci krizi, unika mi jedna vec. vsude je zminovano jako blaznovstvi brat si dneska pujcky, hypoteky, lizingy atd. a me nejak nedochazi proc. pokud opravdu nejaka krize prijde(a ja o tom nepochybuju), tak kdo potom bude po me vymahat dneska nasekany dluhy? ta zkrachovala banka? ta uz prece nebude existovat. a i kdyby toho byla schopna, tak k cemu ji v ty dobe bude, ze mi zabavi byt, kterej je jako zastava, kdyz nebude nikdo komu by ho prodala?
to nebudu: Nikto nevie ako bude prebiehat nasa milovana a dlho ocakavana kriza,mozeme sa pripravit pszch.,fyz,aj vedomostne,
ale prezitie ti to nemusi zabezpecit.ak by som mal financie snazil by som sa kupit polnohosp.podu,v sucasnosti do prenajmu v pripade krizi pouzit pre vlastne prezitie.
doomdays scenare su tu rozsirene, co nas v realite ......neviem
vsak caka v realite
ond: no je otazka jak intenzive se krize projevi. ja to beru ze svyho pohledu, kdy ocekavam, ze to bude masivni kolaps hospodarstvi. ono se to tezko odhaduje, ale kdyz vemu v uvahu, ze jen rozklad automobilovyho prumyslu by dle myho nazoru, kdyz ne polozil, tak minimalne tvrde zasah, ekonomiku, tak si nedovedu predstavit, ze by to hospodarstvi ustalo.
jinak v problematice pujcek se nijak zvlast neorientuju. jak by to napriklad bylo v situaci, kdy bych si dneska pujcil milion na byt se splatnosti na 20 let a behem 5ti by inflace dosahla 200%. to bych dal splacel to co sem si pujcil nebo by se to navysilo o tu inflaci?
To nebudu ... ono s temi dluhy je to asi tak, ze samozrejme nikdo z vas ty dluhy nevytluce, ale zavrou vas nebo poslou to pracovniho tabora pro dluzniky. Nic noveho pod lsuncem. Uz to tu bylo a bude zase. Ted se na to jen pozapomnelo. Honi se jen velici dluznici, ale dojde i na male. Pracovni sila bude potreba - v dolech, na polich, atd.... I mali dluznici zacnou byt uzitecni.
Doporucuji - zbavte se dluhu, nepjcujte si.
Co se tyce dluhu, nemel bys splacet vic o infalci, pokud to neni ve smlouve dany. Co se tyce hypotek, muzes si dat 20 letou dobu fixace a za tech 20 let ti nezvysi splatky ani o korunu. Obecne, pokud se ocekava vysoka inflace, je vyhodny si pujcovat. Problem by byl, kdybys v dusledku krize prisel o zamestnani a nebyl jsi schopen dluhy splacet vubec.
Kdybych jsem měl jistotu, že se sytém zcela absolutně položí ze dne na den, tak jsem první, kdo si vezme půjčku. Jeden den mám dluhy, zítra se systém totálně rozloží a já jsem v klidu.
Jsem přesvědčený, že to půjde postupně, nejprve buď ztratím zaměstnání nebo budu dělat za desetinu současného platu a budu rád. Zároveň stoupnou ceny a i když bude inflace vysoká tak si myslím, že nějaký ten rok budu ve stavu, že nebudu moci dostát závazkům, přičemž systém ještě jakž takž poběží. Hodí na mne exekuce, či nucené dražby, ve finále můžu jít do vězení a podobně...
Takže jestli si budeš naprosto jistý, že budeš moci splácet, tak začne být díky inflaci vhodná doba pro půjčky. Já do toho ale nepůjdu, nikdy jsem si nepůjčil, raději si vždy neprve našetřím.
Průser je to, že si tu půjčku vzít musíš, jestli nechceš do 40 let bydlet u maminky.
Ad automobilovy prumysl - no, pokud si udelate alanyzu, tak ten to schyta az v druhy rade, pac jestli pujde ropa zavratne nahoru, tak lidi proste holt napriklad prestanou cestovat, usmiknou si internet, vyhodej mobil, prestanou si uzivat, a take si napriklad zacnou nechavat platit penize na ruku, ale do prace se budou muset dostat TAKZE - automobilni prumysl ceka sice kratky, ale pomerne prudky boom, pac lidi si buudou snazit kupovat hybridy apod -
Ad dluhy x krize - kdyz zkrachuje banka, je tu spravce konkurzni podstaty - a ten bude pozadovat (ze zakona muze) splatit dluznou castku naraz - no, a pak exekuce, odprodej, pochopitelne za min, nez je vyse toho dluhu - takze z dluznika je homelessak, a jeste zadluzenej
ano, lidi se budou muset dostat do prace, ale kolik cest do prace je dneska naprosto nezbytnych provest autem? kdo si bude moct v pocinajici krizi koupit hybrid, kterej je i v dnesni pohodovy dobe pro vetsinu lidi nad jejich moznosti?
k tem bankam, tak to chodi dneska, ale v hypoteticky krizi si myslim budou fungovat uplne jiny mechanismy a pochybuju, ze by se v situaci, kdy lidi nebudou mit co jist, nekdo staral o zabaveni bytu. notabene, kdyz se tam bude akorat tak moct vyfotit, protoze ho nebude mit komu prodat. pokud by k necemu takovymu doslo, tak by s nejvetsi pravdepodobnosti nasledovalo vylidnovani mest a nepripada mi pravdepodobny, ze by se v takovy situaci policie starala o vystehovavani cernejch najemniku. meli by asi duleziejsi veci na praci.
Nemuzete situaci na trhu s auty hodnotit podle CR - to je co se tyce prodeje novych aut dost okrajova zalezitost - a i v te, je dostat se do prace bez auta mnohdy problem - pokud venkov funguje jako mestske suburbie, tak je temer nemozne to obhospodarit mestskou - to nema s "prazakovstvim", na ktery narazite Vy a jejich spolecenskym statusem moc spolecneho.
Pokud dojde ke krizi, tak to se spolehnete, ze trezni mechanismy zajistej, aby se silny veritele vyporadali se slabsimi dluzniky - uz ted je napjata situace napriklad s organy - a vetsina dluzniku budou mladi, a relativne zdravi lide - hlavne si nemyslete, ze bejt zadluzenej, je vyhra - tedy pokud nejste napriklad stat nebo CEZ.
rekl bych ze zabavovani dluznikum a rozprodej zabaveneho bude dobrej dzob
spousta lidi zchudne a par zbohatne, nekteri to prezijou , ale nesmej byt zadluzeny, ale relativne samostatny
Na ty dluhy bych si dal velký pozor. Co dělaj exekutoři již nyní je dostatečně názorný. S postupující privatizací státu ve prospěch nejmocnějších rodin bude přituhovat. V souvislosti s nastupující krizí se dá očekávat vláda pevné ruky (ta se již nemusí ohlížet na někaké dodržování zákonnosti, jako dnešní exekutoři).
Kdysi udělali rozbor práce antického otroka - 1/2 dělal na své uživení a 1/2 pro otrokářovo blaho. Akorát, že otroci se bouřili.
Spočítejte si své daně (firmy=bohatí platí daleko méně) a zjistíte, že státu platíte daleko víc než 50%. Ten stát se postupně privatizuje. ... Cílem toho všeho je uvrhnutí lidstva do novodobého otroctví, ale takového, že si lidé neuvědomí, že jsou otroky (tj. bez nutnosti stráží a okovů)
Četli jste knihu "Obchodníci s vesmírem" ? ... tam je názorně ukázáno, jak se dá pomocí nesplaceného dluhu u "Korporace" a povinnosti ho odpracovat zajistit doživotní otroctví (každotýdení náklady na život v pracovním táboře jsou větší než výdělek, při nesplacení dluhu se "smlouva" automaticky prodlužuje. Dá se nastavit, že ten dluh je nesplatitelný.
Máme pár měsíců než začne recese a pár let do krize - tj. pár let na zbavení se závislostí (dluhy, drogy ve formě levné energie, levného jídla v supermarketu apod).
Se změnama je potřeba začít teď.
to jura: a to jsi citoval Che Guevaru nebo Fidela v teplákách? :-))
Možná nemusím souhlasit se vším co jura napsal, ale souhlasím s tím novodobím "otroctvím" ve stylu, dluh a úroky jsou a budou tak vysoké, že je dlužník nebude schopen za svého života splatit. Už teď existují v zahraničí hypotéky, které mají splácet i děti dlužníků.
V případě zavedení restriktivních zákonů, široké zadluženosti populace a neschopnosti splácet a také zvýšené potřeby manuální práce, budou tyto osoby skvělými cíli možných novodobých "nucených" prací pro věřitele (a to včetně jejich rodinných příslušníků).
Jinak bych řekl, že recese už běží.
Možná to bude s podivem, ale ve starém ropném světě jsem vždy volil ODS, protože si vážím lidské svobody a iniciativy.
Levice vždy byla náchylnější na ovládnutí úzkou mocnou klikou v pozadí, protože neměla vlastní zdroj peněz od svých přívrženců. Viz. bolševická revoluce v Rusku nebo zavedení FEDu v USA Demokraty nebo švédský model socialismu.
Pravici se podařilo ovládnout později - např. v USA až pomocí znovuzrozených křesťanů.
Ve starém ropném světe bych nejspíš volil lidi typu Ron Paul nebo Paul Craig Roberts.
Blížící se konec ropných časů mě vedlo k opuštění konceptů pravice-levice. Posle několika pojednání to vypadá, že "demokracie" se prosazovala pouze v dobách, kdy byly přebytky energie. Situaci ve společnosti, kde je vysoká dělba práce a zároveň přichází nedostatek energie je možné zvládnout jen pomocí diktatury (nebo skryté diktatury - těch náznaků je více a uvádět je převyšuje možnost tohoto příspěvku). Známe z historie 2 modely takové diktatury, kde jsou omezené energetické zdroje(otrokářství a feudalismus). Sami si odpovězte, jestli máte šanci (nebo chcete být) otrokářem nebo feudálem, či spíše budete otrokem nebo nevolníkem.
Takže (podle mě - můžete mít jiný názor) zbývají původní kmenová společenství (staří Slované nebo Keltové na našem území,...) o kterých toho víme málo (resp. jen to něco málo z historie, kterou jak známo píši vítězové a oni zrovna byli ti co prohráli).
P.S. Vykopávky se většinou dělají na místech, která bychom dnes nazvali smetišti - získáváme je z popela, střepů, ... prostě ze smetí. Pokud nějaká civilizace po sobě nezanechávala smetí a její tradice pozdější vítězové zničili, tak o ní tak dnes nebudeme nic vědět. ... no a jedno z nejstarších smetí, které se kdy našlo je záznam dluhu na hliněné tabulce.
P.S.2 Za řešení blížící se krize považuju návrat od výdělečné ekonomiky (dělám pro zisk - dalo by se rozepsat, že toto je jednou z prvotních příčin, kde se to s touto technokratickou civilizací posralo) zpět k samozásobitelské ekonomice (dělám to co je potřeba abych přežil - voda, jídlo, přístřeší,.. - jak to úspěšně dělal člověk po většinu ze své cca 1 mil leté historie) ... že to někomu připomíná Che Guevaru neřeším. Je to můj názor, nikde ho příliš nešířím (kromě pár uzavřených diskusí, jako je např. tato). Vím, že ve svém poznání věcí mám mezery.
Nevím co řešíte, já jsem to už definoval v 19. století - změna výrobní základny (systém přestane produkovat zisk) povede ke změně společenského systému (nikdy jsem nemluvil jak bude detailně vypadat) nabídl jsem socialismus, ale mluvil o něm neurčitě - zmršili ho až ti se přišli o 50 a víc let po tom co jsem u svých předků. Je otázka jestli ten přechod zvládnete klidně nebo za cenu chaosu. Jo a je tady ještě nějakej Uljanov a ten mi zrovna říká, že když se sejdou tři podmínky -
1) totální nasranost lidí
2) totální neschopnost věrchušky problém řešit
3) někdo kdo to je schopnéj vést
tak dojde k revoluci bůh vás ochraňuj.
Post a Comment
<< Home