Sunday, May 13, 2007

Několik poznámek (zejména k cenám benzínu)

Benzín v USA dosáhl díky rekordně dlouhé sérii poklesů zásob průměrné ceny vyšší než 3$ za galon. Po 12 týdnech poklesu rezerv byl tento trend minulý týden konečně přerušen nárůstem o 400 000 barelů. To nic nemění na faktu, že zásoby jsou okolo 7% pod dlouhodobým průměrem a v hrubých obrysech odpovídají úrovni zásob po hurikánu Katrina (včetně ceny). Rezervní rafinační kapacita neexistuje a každý výpadek je okamžitě znát.

Trhy jsou nicméně z této zprávy ještě teď v transu (asi jako vesničané v Dárfuru, když po třech měsících hladu konečně dorazí první kamión s potravinami). Do plného zahájení motoristické sezóny zbývá několik týdnů a je otázkou, zda v nich vůbec budou zaznamenány alespoň nějaké významnější nárůsty. Pokud by situace stagnovala nebo se dokonce horšila, zamíří ceny benzínu v USA ke 4$ za galon a v ČR v návaznosti na to ke 35 korunám za litr. V létě lze v důsledku toho očekávat mnohem výraznější cenové výkyvy než v roce 2006, kdy byla cena (pokud mě paměť neklame) kolem 32 korun za litr.

V případě, že se zmaterializuje některá z divokých karet (hurikánová sezóna již s předstihem tří týdnů začala první tropickou bouří na jihovýchodním pobřeží USA) – potom je nutné počítat s cenou 35 a více korun – dle závažnosti následků. Tak jako tak je zřejmé, že produkce benzínu jen obtížně drží krok se spotřebou a to přesto, že ta příliš neroste.

IEA vyzvala OPEC, aby vzhledem k předpokládanému růstu poptávky po ropě o 1,8% v roce 2007 přehodnotil své poslední snížení produkce, které ohrožuje zásoby suroviny v průmyslových zemích a ještě do léta produkci zvýšil. To se sice dobře říká, ale asi poněkud obtížněji realizuje, protože Saudové znovu odmítli zvýšit dodávky svým zákazníkům v Asii a dokonce se vyjádřili, že výrazné zvýšení produkce v budoucnu nebude díky nástupu alternativních paliv potřebné! Na někoho, kdo se má „topit“ v ropě poměrně zvláštní prohlášení.

V Nigérii se po zmanipulovaných volbách na plné otáčky roztáčí další kolo násilí v režii ozbrojených skupin s MENDem v čele. Po několika únosech zahraničních pracovníků z počátku měsíce byla 8. května vyhozena do vzduchu tři potrubí, což přinutilo italskou ropnou společnost ENI zastavit produkci dvou polí a vyřazeno tak bylo 150 000 barelů. A MEND slibuje prostřednictvím svého mluvčího další útoky, když prohlásil: „Do 29. května plánujeme zničit víc ropovodů než za celý minulý rok“. Celkový výpadek produkce způsobený odbojem se tak odhaduje na 700 000 – 900 000 barelů denně.

O vysokých cenách benzínu v USA a jejich závislosti na dodávkách z Evropy u nás média zatím neinformují – většina novinářů to pravděpodobně ani neví. Běžní občané tak zůstávají naočkováni řečmi o pumpařích mastících si kapsy a řada z nich tomuto zcela naivnímu, ale velmi jednoduchému „vysvětlení“ snad i věří. To, že rostoucí ceny benzínu v Evropě i ČR, jsou neodmyslitelně svázány s neschopností USA vyrobit si dostatek vlastního benzínu je zamlčováno - asi i proto, že by to u spotřebitelů nepřidalo, již tak značně pošramocené pověsti země, kde byla poslední rafinérie postavena před třiceti lety (většina je jich ale významně zmodernizována). Americké ropné společnosti si dobře uvědomují, kde bude jejich byznys za 10 – 15 let a proto se v USA (alespoň pokud je mi známo) žádné nové rafinérie, které jsou velmi drahou a dlouhodobou investicí ani neplánují.

S tím jak se cena přehoupne přes 30 korun za litr a pravděpodobně bude i nadále stoupat se jistě dočkáme dalších „zasvěcených“ komentářů proč tomu tak je. Každopádně mě „oficiální“ vysvětlení pravidelně pobaví. Nechci nikomu z našich věhlasných analytiků napovídat, ale jestli to není tím, že dříve než se naplno projeví Peak Oil, (za)klepe na dveře jeho mnohem menší bratříček Peak Gas(oline). Každopádně USA a s nimi i zbytek světa vstupuje do hlavním motoristické sezóny s minimálním polštářem pro případ jakýchkoliv potíží v sektoru s benzínem a nezbývá než doufat, že se žádná z divokých karet nezhmotní, ale to může (a nemusí) vydržet rok, možná dva a co potom? Potom budeme hořce litovat, že naše národní hospodářství stojí a padá s produkcí aut a to bude naneštěstí jen začátek. Potom přijde pravé motoristické TSHTF – zvláště pokud nám pořádně celoplanetárně nezaprší a řepka, kukuřice, cukrová třtina (a já nevím co ještě lijeme do nádrží) díky tomu nevyroste. Potom budou plechovkáři stát v dlouhých kolonách u pump a závistivě sledovat jak mi to kolo jede bez benzínu.

P.S. Jakkoliv jsem auto moc nepoužíval ani v minulosti, tak teď jsem ho nepoužil pro osobní dopravu již několik týdnů a není to nijak hrozné. Hromadnou dopravou se lze dostat téměř všude (a levněji) a i na kole je to vcelku příjemné (pokud zrovna nejedete do příkrého stoupání). Rozhodně lze použití auta ve většině případů výrazně omezit – je to jen o pohodlnosti. A jak jste na tom s jejich používáním vy?

9 Comments:

Anonymous other said...

abych si nerýpnul :)) Samozřejmě jezdim jako blázen, benzin ještě pod třicet, no nekup to a tak si ty poslední roky před potopou užívám asi jako Jágr playoff. Napadlo mě místo nízkoenergetických baráků spíš koupit někde na idylickém venkově lihovar. Nezkoušel jste to někdo?

4:19 pm, May 13, 2007  
Anonymous crs said...

http://cs.wikipedia.org/wiki/El_Ni%C3%B1o
to by mohlo byt vysvětlení. navíc, podle knihy "Energie a Globální Oteplování" dr. Kadrnožky, El Niňo existoval i v minulosti, ale právě globální oteplování jej zintenzivňuje.

5:07 pm, May 13, 2007  
Anonymous crs said...

pardon, to patřilo k článku o suchu v Austrálii

5:08 pm, May 13, 2007  
Anonymous Anonymous said...

jen tak na okraj, jak by se autorovi slapalo na tom kole s malym ditetem a vsim, co tenhle prcek nezbytne potrebuje k zivotu? :-) mlada rodina dnes bez auta? neblaznete..

10:01 am, May 14, 2007  
Anonymous Anonymous said...

To: "Jen tak na okraj"

Sme mlada rodina (5ks - 30,30,9,3,1) a auto doteraz naozaj nemame. Cestujeme bezne po Slovensku (hlavne krajske mesto a okolie a cca 150 km k starym rodicom). Okrem toho som SZCO (IT - predaj, servis), zena na materskej.

Nie kazdy ma vztah, peniaze a chut na auto. Iste, neraz je to tazke a niekedy by sa auto fat zislo. No, ozaj nie som dobry sofer a samozrejme chybaju aj peniaze (hoci robim v IT a tie moznosti odpisov ...).

A riesenie?
- Zakaznici si zvykli, ze ked nieco surne potrebuju, poslu auto aj s vodicom :-). Vacsinou sa vsak snazim o vzdialenu spravu.
- Do mesta chodime MHD - uplne bezne. Tych max. 15 - 30 min na zastavke pockame, pripadne prejdeme na inu zastavku
- K lekarovi sa chodi bezne - zena to zvladne sama s 2 detmi. Na pohotovost sme doteraz s detmi nastastie isli 3x.
- Vela veci riesim na bicykli - kedze robim hlavne servis. Ak treba nieco vacsie odviezt (viac ako 2x LCD, zalozny zdroj a nejake drobnosti naraz - to bezne odveziem na trekovom Authore s nosicom :-)), zavolam Taxi za cca 300 Sk
- K rodine chodime vlakom, cast cesty pride svagor na aute. Pre male deti je to super - mozu sa volne pohybovat, spat, nie su uviazane v sedacke a maju pekny zazitok.

Ale mozno sme ozaj z doby dinosaurov, vsakze? :-). Skuste vsak pocitat:

-auto - cca 500 000 Sk (hovorime o vhodom, bezpecnom a novom pre viacclenne mlade rodiny). Zivotnost bez udrzby pocitajme cca 5 rokov, tj. 100 000 Sk / rok (neratam mozne zisky z investovanych 500k, ak by sa nekupilo auto, ani cca 150k naspat v pripade jeho predaja).

- skor ako 1.1. vystartujete, zaplatite cca 20 000 za poistky, dane, nalepky ...

- benzin pri spotrebe cca 7 l / 100km , cene 35 Sk / l a behani cca 10 000 km/rok (to uz je velmi slusna mobilita takmer 30 km / den) je cca 25 000 Sk, tj. cca 2,5 Sk / km

Suma sumarum je za rok bezneho pouzitia zaokruhlene minutych cca 150 000 Sk - neratam mozne havarie (jedna noha v hrobe druha v base), poplatky za parkovne, umyvanie ... az po zimne odmrazovanie a vyssiu spotrebu v mestskych zapchach.

Takto vas teda vyjde tych 10 000 km na cca 150 000 Sk, tj. cca 15 Sk / km. Za hodinu v pohode peso prejdem 5 km, na bicykli cca 20 km. Na taxi za rok miniem tak do 10 000 Sk, MHD do cca 15 000, vlak a spol do cca 15 000. Spolu menej ako 1/3 oproti autu. Uznavam, ako rodina mame zlavy na vlak a MHD.

Ked si uvedomite, ze pred 50 rokmi mali viac deti a menej aut a zilo sa v "pohode", nieco umeleho na tej autopotrebe (podobne ako na mobiloch) asi je ...

12:05 pm, May 14, 2007  
Anonymous Anonymous said...

klobouk dolu, ze mate na to nervy si timto zpusobem z meho pohledu komplikovat zivot :-) tohle bych nedal..

ad pocitani :-)
- auto samo ojete od spolehlive japonske znacky
- zeptejte se napr. majitele auta z Hirosimy :-) - pouze benzin, olej a voda do odstrikovacu
- u techto aut odpadaji problemy s pojistkou proti kradezi
- takze sumasumarum povinne ruceni + benzin + olej + pneu podle ujetych km

jinak souhlas, nez auto za 500 000, tak za tech usetrenych 350 000 nakoupit call warranty na oil a gas :-)

12:34 pm, May 14, 2007  
Anonymous Anonymous said...

K tem cenam- neni to tak, ze se cena zvysuje +- umerne inflaci? Me neopak pripada ze benzin je v pomeru k platum cim dal tim levnejsi.

5:36 pm, May 14, 2007  
Anonymous Jura said...

Je zajímavé, jak se nedostatek na trhu ropy promítá do nedostatku na trhu potravin (od té doby co se začlo masívně přeměňovat potraviny na paliva). Nárůst cen potravin o 15% za posledních 12 měsíců v ČR tlačí inflaci a úroky směrem nahoru. Podobně to vypadá po celém světě. Důsledkem vyšších úroků na fiat měny a spekulativní akciové a nemovitostní trhy by měl být pokles.
Trochu mě překvapuje, že naopak akciové trhy dosahují jeden rekord za druhým a kromě USA rostou i ceny nemovitostí (rychlostí cca dvojnásobek za 5 let).... i když přesně tak se trh choval těsně před Velkou krizí v 30-tých letech.

1:26 pm, May 15, 2007  
Anonymous crs said...

a sakra :-)

Další zajímavá informace, kterou vyhrabal dr.Kadrnoška ve své publikaci, je ta, že v Atlantě se během konání Olympijských her skoro úplně omezila doprava v osobních automobilech a všude jezdili autobusy. Posléze se ve statistikách objevilo, že za toto období zaznamenali lékaři pokles astmatických onemocnění a potíží dýchacích cest u svých pacientů. A to o rovných 30 %.

5:23 am, May 22, 2007  

Post a Comment

<< Home